FANDOM

Autor: Cashao
Alternatywy
alternatywy

Bitwa o Gonm to druga bitwa stoczona w ramach wojny atrońsko-republikańskiej. Była ona częścią Pierwszej ekspedycji Rena Kaasa. Ren na początku wojny podzielił swe siły na dwie floty: 21. Flotę składającą się z dwudziestu pięciu statków i dowodzoną przez Duna Xara oraz 22. Flotę składającą się z trzydziestu statków i dowodzoną osobiście przez Rena Kaasa. Gdy 21. Flota pokonała ponad Matagarem flotę Exera Magnusa, Ren Kaas zaatakował Gonm (bazę wypadową Exera Magnusa). Magnus ruszył z odsieczą w stronę Gonmu, ale nie udało mu się połączyć sił z 6000-osobowym garnizonem stacjonującym na tej planecie, więc musiał się wycofać.

Preludium Edytuj

Lider Atronu - Lord M'kadronus wypowiedział wojnę Nowej Republice. Dowódcą ekspedycji przeciwko Nowej Republice mianował Rena Kaasa. Pod swoją komendą Ren miał nieco ponad 50 okrętów. Podzielił swą flotę na cztery oddziały: pierwszy pod dowództwem Dun Xara liczył 7 okrętów, drugi pod dowództwem Screama Ntrasa liczył 3 okręty, trzeci był dowództwem Yuana Xara i liczył 10 okrętów. Reszta floty (34 okręty) była pod bezpośrednim dowództwem Rena Kaasa. Trzy pierwsze oddziały miały zaatakować Matagar, wywabić flotę Exera Magnusa i ją osłabić. W międzyczasie Gonm niebronione przez Exera miało zostać zdobyte przez Rena Kaasa, tym samym pozbawiając Exera jego bazy wypadowej.

Przebieg starcia Edytuj

Atak Rena Kaasa Edytuj

Ren zaatakował gdy na Gonmie była noc. Od razu po wyjściu z nadprzestrzeni wysłał z hangarów bombowce i kanonierki. Kanonierzy fregat Atronu wykorzystały fakt, że wróg nie włączył jeszcze osłony i działami ostrzelali wrogie generatory osłon. Pierwszy oddział bombowców zbombardował hangary unieruchamiając, bądź niszcząc całą flotę powietrzną Republiki. Drugi oddział bombowców zrzucał bomby z substancjami łatwopalnymi na obozy z żołnierzami. Kanonierki za to wylądowały tak by zablokować drogi i odciąć jedne obozy od drugich. Żołnierze, którzy byli na warcie zaczęli budzić swych kolegów i próbować gasić ogień. Niestety atak wojsk Atronu im to znacznie uniemożliwił. Ren posłał duży oddział pod dowództwem Breakouta i Knockdowna w celu zaatakowania kwatery Cyliusa Kfaxa - dowódcy wojsk NR. Większość żołnierzy NR w okolicy ruszyła zatrzymać ten oddział tym samym pozostawiając Cyliusa bez ochrony. Zabójca atroński przebrał się za żołnierza Nowej Republiki, zakradł się do Kfaxa i od tyłu przebił mu mieczem świetlnym klatkę piersiową, a następnie serce. Oddział Knockdowna i Breakouta z łatwością rozbił atakujący ich oddział, a następnie zdobyli i zajęli kwaterę główną NR na Gonm. Widząc to pozostali żołnierze Republiki stracili ochotę do walki i zostali bez problemu wyrżnięci w pień przez wojsko desantowe Rena.

Przybycie floty Exera Magnusa Edytuj

W trakcie gdy Ren Kaas był zajęty opanowywaniem Gonm zjawił się Exer Magnus wraz z trzynastoma statkami, z którymi uciekł znad Matagaru po tym jak stoczył tam przegraną bitwę z flotą dowodzoną przez Duna Xara. Atron błyskawicznie zareagował wysyłając 4 łamacze blokad, 3 eskadry myśliwców i 5 eskadr bombowców naprzeciwko floty NR. Zrobił to po to by skusić Exera Magnusa do zbytniego zaangażowania swych sił w próbę zniszczenia tego zgrupowania podczas gdy główne siły Atronu miałyby dobić wojska na powierzchni planety, a następnie użyć resztę floty do dwustronnego oskrzydlenia floty Nowej Republiki tym samym okrążając ją.

Exer posłał szwadrony Oq Y'dera do ataku na to zgrupowanie. Natarcie wzmocnił ogniem zaporowym statków swej floty i natarciem pozostałych myśliwców. Wysłał też bombowce do ataku na wrogie łamacze blokad.

Ren Kaas postanowił wywabić myśliwce wroga i oddzielić je od reszty wrogiej floty. Rozkazał też zestrzelić bombowce za nim dotrą do łamaczy blokad. Gdy Atron dokonał obu tych zadań bombowce Kaasa miały zaatakować wrogą flotę. Ich celem mają być generatory osłon i mostki wrogich statków. Jeżeli myśliwce Nowej Republiki spróbowałyby się wycofać to Atron miał je ścigać swoimi myśliwcami i wziąć w kleszcze pomiędzy myśliwce, a bombowce.

Ren wpierw posłał do szarży na wrogie myśliwce część myśliwców Atronu. Oq Y'der podzielił swe myśliwce na dwie grupy - jedna (większa) miała dokonać frontalnego ataku na całej linii, za to druga (mniejsza) miała zaatakować bok prawego skrzydła myśliwców Atronu. Dowódca atroński widząc, że grozi mu atak z dwóch stron postanowił się wycofać w stronę swej floty i tak też uczynił. Myśliwce Atronu schowały się pomiędzy łamacze blokad wciągając wrogie myśliwce pomiędzy działa łamaczy tworząc pułapkę. Oq ponawiał natarcia na wroga licząc, że uda mu się zlikwidować działa łamaczy i myśliwce. Niestety nie wyszło mu to gdyż wlatując pomiędzy łamacze musiał podzielić swoje zgrupowanie na mniejsze grupki, a myśliwce Atronu wspierane ogniem zaporowym łamaczy zapobiegały koncentracji myśliwców wroga. Doprowadziło to do tego, że wszelakie natarcia Oqa były zbyt słabe by czegokolwiek dokonać.

W tym samym czasie kanonierzy Atronu systematycznie likwidowali ogniem swych dział bombowce Nowej Republiki. Łamacze blokad zagłuszyły komunikację pomiędzy flotą Exera Magnusa, a myśliwcami NR. Ren Kaas uporał się z wrogimi siłami na powierzchni i wysłał resztę swojej floty do obejścia obu skrzydeł floty Nowej Republiki. Exer Magnus po nieudanej próbie przekazania rozkazu poprzez komunikator wystrzelił nukleoflarę, której kolor oznaczał jedno słowo "odwrót". Oq Y'der zrozumiał przekaz i wycofał się do floty NR. Exer nakazał odwrót do planety Lum.

Następstwa Edytuj

Bitwa ta zmniejszyła flotę Exera do siedmiu statków i podkopała morale jego podkomendnych. Odwrót do planety Lum został przewidziany przez Duna Xara, który zajął tę planetę od razu po bitwie o Matagar. Na skutek tego Exer musiał się wycofać do mgławicy Yan nie mogąc wzmocnić swej floty o garnizon lumski dowodzony przez Luus Ara.

Ważnym następstwem tej bitwy było pozbawienie Exera większości myśliwców co wpłynęło w niemałym stopniu na brak jego elastyczności w starciu z wysokomobilnymi statkami Screama Ntrasa w bitwie pod mgławicą Yan.