FANDOM

Autor: HickRatch
Alternatywy
alternatywy

 Bitwa o Vortex - bitwa stoczona w 28 ABY pomiędzy Sojuszem północnym a Nową Republiką. Zakończyła się zwycięstwem sił podległych Toldinowi Krotaanowi.

PreludiumEdytuj

Po ogłoszeniu Aktu przywrócenia potęgi prezydent Sojuszu północnego Toldin Krotaan postanowił podjąć próbę podboju Nowej Republiki i przywrócenia potęgi Imperium Galaktycznemu. Od początku swojej prezydentury budował swoją sekretną flotę w systemie Ghaz Nokan, która miała być pomocna w podbiciu całej galaktyki. Gromadziła ona zbudowane od nowa gwiezdne niszczyciele, krążowniki będące ulepszoną wersją popularnych okrętów półświatka, myśliwce, a także forty orbitalne.

W planie Krotaana Ghaz Nokan służył za "łuk" w Operacji Strzała. Miała ona uderzyć w 20 ważnych dla Nowej Republiki planet i stacji kosmicznych w terytoriach pomiędzy Sojuszem, a Światami Jądra. Zgromadzone statki podzielono na 20 "strzał", których siły były podzielone na równo. Strzale 13. pod komendą Haydena Forthena przypadła planeta Vortex, gdzie znajdowała się baza floty Nowej Republiki.

PrzebiegEdytuj

Po skoku w nadprzestrzeń okręty Sojuszu północnego zaatakowały z nienacka okręty krążowniki kalamariańskie i korwety koreliańskie dokujące do stacji kosmicznej NRDNB-Vortex[1]. Ostrzały z blasterów skutecznie unicestwiały bazę wroga, jednak gwiezdne lotniskowce typu MC85/car, które stacjonowały na innej stacji kosmicznej, wysłały szwadrony myśliwców typu T-80 X-Wing. Wraz z swoimi doświadczonymi pilotami wcelowały pociskami w silnik jednego z krążowników Sojuszu, zwanego Laviena. Na widok straconego okrętu admirał Forthen rozkazał wystartować swoim myśliwcom i zniszczyć eskadry wroga. Atak się udał, dzięki czemu Nowa Republika straciła swoją ostatnią szansę na uratowanie systemu Vortex. Lotniskowce zostały zestrzelone, zaś stacja wykończona do końca.

SkutkiEdytuj

Oficer łączności na jednym z okrętów Nowej Republiki przed swoją śmiercią wydał komunikat 18 do kwatery głównej floty galaktycznego rządu. Nowa Republika oficjalnie ogłosiła obronę przed wojskami Sojuszu północnego. Stacjonujący na stolicy NR Hosnian Prime ambasador Sojuszu został aresztowany. Podobnie uczynił Toldin Krotaan, aresztując Dera Ixoda - ambasadora swoich wrogów.

W wyniku bitwy orbitalnej zniszczeniu uległo większość stacji kosmicznych i infrastruktury krążących wokół Vortex. Poza tym, spadające szczątki okrętów wywołały gigantyczne straty materialne i w ludziach na powierzchni. Ze względu na bezkompromisową politykę Bastionu mieszkańcy zostali zmuszeni do samodzielnej odbudowy swojego świata.

Przypisy

  1. New Republic Defense Fleet Base - Vortex - Baza floty obronnej Nowej Republiki.