FANDOM

Autor: HickRatch
Kanon
kanon
Pol
Artykuł polecany na czerwiec 2016

Federacja Północna – państwo położone na północy Zewnętrznych Rubieży po zniszczeniu Imperium dzięki demokratyzacji Imperium Atranka.

Historia Edytuj

imperium Atranka Edytuj

Osobny artykuł: Imperium Atranka

Demokratyzacja Edytuj

Po dokonanym w 12 XII 5 ABY zamachu na Spyro Atranka, Imperatora resztek imperium osiadłych na planecie Trantrallion i pobliskich, przyłączonych systemach przeprowadzonym przez jednego z przemyconych zwolenników Snoke'a, jego ugrupowania i jego planu ukrycia się w Nieznanych Regionach i rozbudowy swoich sił, by kiedyś jeszcze zadać poważny cios Nowej Republice. Zrozpaczona brakiem oficjalnego zastępcy Imperatora[1] Rada Moffów próbowała wybrać nowego, jednak wszyscy potencjalni kandydaci byli zbyt zajęci tłumieniem przestępstw i niedogodności pojawiających się na swoich światach, przez co nie mogli objąć stanowiska władcy państwa. Rada Moffów przejęła władzę na pewien czas, aż zostanie wybrany nowy Imperator. Wybory dokonane demokratyczną metodą[2] zaplanowano na 10 IV 6 ABY. Do czasu limitu zgłaszania kandydatów zgłosiło się sześciu (w kolejności alfabetycznej):

Przejęcie władzy przez Toldina Krotaana Edytuj

Wojna z Nową Republiką Edytuj

Wojna z Najwyższym Porządkiem i upadek Edytuj

Dziedzictwo Edytuj

Po rozbiciu wojsk Najwyższego Porządku pod Coruscant przez połączone siły resztek floty Nowej Republiki, Ruchu Oporu, Federacji Północnej, Kartelu Huttów i wielu innych frakcji odtworzono po raz trzeci Republikę Galaktyczną, jako Republikę Galaktyczną[3]. Terytoria byłej Federacji Północnej stały się autonomiczną częścią skonstruowanego na nowo galaktycznego rządu zwanego Terytoriami Północnymi.

Polityka Edytuj

Ustrój polityczny Edytuj

Ustrój polityczny Federacji Północnej zmieniał się na przestrzeni lat. W chwili swojego powstania, jego struktura była bardzo podobna do "ojca" państwa, czyli Imperium Galaktycznego. Nad państwem rządził złożony z wojskowych dowódców organ zwany Radą Moffów. Pieczęć nad nim sprawował Pierwszy Moff. Jedyną osobą, która sprawowała to stanowisko, był Spyro Atrank.

Po referendum w 5 ABY, naczelnym wodzem Sojuszu Północnego stał się prezydent, sprawujący całkowitą władzę nad krajem. Wybory odbywały się w pierwszy trzeci dzień szóstego miesiąca co cztery lata. Prezydent sprawuje władzę wykonawczą, jest jednocześnie głową państwa i szefem rządu. Jest wybierany w pierwszy trzeci dzień szóstego miesiąca co cztery lata. Kadencja prezydenta trwa 4 lata.

Władzę ustawodawczą sprawował parlament, składający się z tylko jednej izby: wyższej, zwanej senatem - jego członkowie reprezentowali poszczególne zamieszkane planety. Na jedną zwykłą planetę przypada jeden senator oraz jego zastępca, a także pomocnik zwany "juniorem". Wyjątkiem jest planeta stołeczna Trantrallion, którą reprezentuje 6 senatorów (plus ich juniorzy). W senacie zasiada też jeden senator, jednocześnie reprezentujący planety niezamieszkane.

Władzę sądowniczą sprawuje Sąd Najwyższy Sojuszu Północnego.

W roku 28 ABY, kiedy prezydent Toldin Krotaan postanowił przeobrazić państwo ponownie w Imperium Galaktyczne, zlikwidował senat i utworzył na nowo radę moffów.

Prezydenci Edytuj

Siły zbrojne Edytuj

Terytorium Edytuj

Sojusz północny był położony w północnej części galaktyki. Oto lista wchodzących w jego skład planet:
GalacticMap27ABY

Mapa galaktyki z podziałem na ważniejsze frakcje w 28 ABY. Federacja Północna zaznaczona jest na zielono.

Przypisy

  1. Zamach odbył się 2 miesiące po przybyciu Atranka i jego wojsk na Trantrallion i nie zdążono się dobrze rozgościć i zorganizować, szczególnie kiedy słabe, okoliczne systemy chętnie się przyłączały.
  2. Ustalono, że wybory będą demokratyczne, ponieważ poszczególne potencjalne nazwiska oraz grupy ideologiczne zbyt obawiały się walki między sobą
  3. Pierwsza upadła około 1000 lat przed Wojnami Klonów, Druga istniała aż do czasu przejęcia władzy przez Sheeva Palpatine'a, Trzecia powstała po zwycięstwie Rebeliantów nad Imperium pod Endorem i została mocno osłabiona po zniszczeniu jej stolicy.