FANDOM

Autor: Mustafar29
Kanon
kanon
Pol
Artyku艂 polecany na lipiec 2019

Grewpsha (馃暘ods艂uchaj) by艂a Kanclerzem Nowej Republiki, kt贸ra w 21 ABY wys艂a艂a Komisarza do Spraw Wewn臋trznych Lanevera Villechama w towarzystwie padawana Jedi Bena Solo i barmana Dextera Jettstera na Naboo, planet臋 znajduj膮c膮 si臋 pod okupacj膮 Mniejszo艣ci Galaktycznej, gdzie mia艂y toczy膰 si臋 negocjacje z prezesem Broasc膮 Narem. Kiedy Neimoidianin zosta艂 zamordowany przez turke艅skiego u偶ytkownika ciemnej strony Mocy imieniem Uahoo, a ambasadorzy znale藕li si臋 w niebezpiecze艅stwie, kobieta uda艂a si臋 im na ratunek i ostatecznie ocali艂a ich 偶ycie. Po kolejnym niepowodzeniu Lanevera Villechama kanclerz zdecydowa艂a si臋 zast膮pi膰 go dotychczasowym kr贸lem Toydarii Makewp膮. Ten jednak zgin膮艂 w czasie ataku Mniejszo艣ci Galaktycznej na Hosnian Prime, z kt贸rego zar贸wno ona, jak i Villecham wyszli bez szwanku. Wtedy Grewpsha razem z innymi przedstawicielami Nowej Republiki uda艂a si臋 na uchod藕stwo, by opracowa膰 plan odbicia stolicy, polegaj膮cy na dezaktywowaniu armii droid贸w wroga poprzez panel znajduj膮cy si臋 na Naboo. Po sko艅czonej kadencji, nadal pozostaj膮c cz艂onkini膮 Senatu Galaktycznego, zgin臋艂a w czasie zniszczenia uk艂adu Hosnian przez Baz臋 Starkiller Najwy偶szego Porz膮dku w 34 ABY.

Biografia Edytuj

Wczesne 偶ycie Edytuj

Grewpsha przysz艂a na 艣wiat w ludzkiej rodzinie. W pewnym momencie swojego 偶ycia wesz艂a w 艣wiat polityki, by pomi臋dzy 12 a 21 ABY zosta膰 wybran膮 na kanclerza Nowej Republiki, zast臋puj膮c tym samym Lanevera Villechama, piastuj膮cego swoj膮 pierwsz膮 kadencj臋.[1] Kobieta powo艂a艂a swoje biuro z siedzib膮 na Hosnian Prime, w sk艂ad kt贸rego weszli sam Lanever Villecham jako Komisarz do Spraw Wewn臋trznych[1], Rawse Varta jako Komisarz do Spraw Kulturalnych (posad臋 zdoby艂a po znajomo艣ci, gdy偶 nikt nie bra艂 jej na powa偶nie[6]), czego zazdro艣ci艂 jej Lanever Villecham[7], i jako Komisarz do Spraw Spo艂ecznych[8], Bill Cashkeeper jako Komisarz do Spraw Gospodarczych[8], Geem Nasion jako Komisarz do Spraw Edukacji[8], Haw Rawba jako Komisarz do Spraw Opieki Medycznej[8] i Prav Nick jako Komisarz do Spraw Praworz膮dno艣ci[8].

Preludium wojny neimoidia艅skiej Edytuj

Wys艂anie ambasador贸w na misj臋 Edytuj

Mam nadziej臋, 偶e rozmowy z prezesem Broasc膮 Narem zaowocuj膮 rozwi膮zaniem godnym zar贸wno dla Nowej Republiki, jak i Mniejszo艣ci Galaktycznej. kanclerz Grewpsha.[1]

Grewpsha hologram

Hologram Grewpshy.

W 21 ABY organizacja dowodzona przez prezesa Broasc臋 Nara znana jako Mniejszo艣膰 Galaktyczna wtargn臋艂a na planet臋 Naboo, aby nast臋pnie przej膮膰 kontrol臋 nad ca艂ym jej uk艂adem. Po wo艂aniach o pomoc ze strony kr贸lowej Halliny kanclerz zdecydowa艂a si臋 pos艂a膰 na negocjacje dawnego kanclerza, a zarazem 贸wczesnego przewodnicz膮cego komitetu ds. polityki wewn臋trznej Nowej Republiki Lanevera Villechama w towarzystwie padawana Bena Solo barmana Dextera Jettstera.[1]

W czasie podr贸偶y na planet臋 Villecham odby艂 z kanclerz rozmow臋 holograficzn膮. Kobieta wyrazi艂a ufno艣膰, 偶e negocjacje przebiegn膮 w spos贸b, kt贸ry oka偶e si臋 owocny dla obydwu stron. Kiedy Tarsunt zdenerwowa艂 si臋, oskar偶aj膮c Mniejszo艣膰 Galaktyczn膮 o bezpodstawne zaj臋cie systemu, ta uspokoi艂a go.[1]

Kiedy w czasie negocjacji z Broasc膮 Narem Lanever Villecham zawi贸d艂 jako Komisarz do Spraw Wewn臋trznych, poprosi艂 prezesa o kontakt z kr贸low膮 Hallin膮. Neimoidianin odpar艂 pokr贸tce, 偶e kobiet臋 stracono przed miesi膮cem po negatywnym dla niej referendum akcesyjnym, w ramach kt贸rego obywatele opowiedzieli si臋 za przyst膮pieniem do Mniejszo艣ci Galaktycznej. W mi臋dzyczasie do sali wszed艂 Je藕d藕ca Tusken imieniem Uahoo, a jednocze艣nie u偶ytkownik ciemnej strony Mocy. M臋偶czyzna zamordowa艂 Nara, tym samym staj膮c si臋 prezesem, a tak偶e dw贸ch ochroniarzy ambasador贸w 鈥 Jamesa i Olbrycha.[9]

W czasie swojej ucieczki ambasadorzy trafili do sali koronacyjnej pa艂acu kr贸lewskiego w mie艣cie Theed, w kt贸ry dodatkowo Mniejszo艣膰 Galaktyczna wbudowa艂a sw贸j kr膮偶ownik. W pomieszczeniu znajduj膮cym si臋 centralnie pod ni膮 znale藕li sam膮 kr贸low膮 Hallin臋 i jej s艂u偶ki z Elitarnego Oddzia艂u Padm. Okaza艂o si臋 wtedy, 偶e monarchini wcale nie stracono.[7]

Misja ratunkowa dla ambasador贸w Edytuj

Wiceadmira艂 Holdo, prosz臋 odwo艂a膰 negocjacje z kr贸lem Makewp膮 i niezw艂ocznie rozpocz膮膰 kurs na Naboo. Musimy wspom贸c Lanevera Villechama, zanim do ko艅ca zaprzepa艣ci nasze relacje z innymi 艣wiatami. Grewpsha do Amilyn Holdo.[10]

W mi臋dzyczasie kanclerz Grewpsha uda艂a si臋 z misj膮 na Toydari臋 w celu przeprowadzenia pokojowych negocjacji z tamtejszym w艂adc膮 鈥 kr贸lem Makewp膮, kt贸ry w niedalekiej przysz艂o艣ci mia艂 zast膮pi膰 Lanevera Villechama na stanowisku Komisarza do Spraw Wewn臋trznych z powodu jego licznych pora偶ek[4]. W tym celu skompletowa艂a za艂og臋, w sk艂ad kt贸rej wesz艂a wiceadmira艂 Amilyn Holdo, kt贸ra obj臋艂a dow贸dztwo nad gwiezdnym kr膮偶ownikiem typu MC80 o nazwie Skawa. W czasie podr贸偶y hiperprzestrzennej kobieta sta艂a na mostu okr臋tu, wpatruj膮c si臋 stale w jeden punkt i spogl膮daj膮c przez szyb臋 frontow膮 z r臋kami skrzy偶owanymi na plecach. Wtedy w艂a艣nie od ty艂u podesz艂a do niej Holdo, chc膮c z艂o偶y膰 kobiecie raport. Oznajmi艂a, 偶e obawia si臋, 偶e negocjacje z kr贸lem Makewp膮 b臋d膮 musia艂y zosta膰 op贸藕nione, czego powodem mia艂o by膰 wezwanie o pomoc ze strony droida astromechanicznego z Naboo, kt贸re 鈥 jak si臋 p贸藕niej okaza艂o 鈥 wys艂a艂 R2-D2 na polecenie mistrza Jedi Luke'a Skywalkera. Kanclerz zgad艂a, 偶e powodem nadania sygna艂u by艂 Lanever Villecham. Doda艂a te偶, 偶e powinna by艂a si臋 spodziewa膰, 偶e to zadanie go przero艣nie. Po chwili Grewpsha odwr贸ci艂a si臋 i wci膮偶 trzymaj膮c r臋ce z艂o偶one z ty艂u, pocz臋艂a si臋 wycofywa膰, tak 偶e w ostatecznym momencie stan臋艂a za kobiet膮 sk艂adaj膮c膮 jej raport, kt贸ra te偶 ustawi艂a si臋 do niej przodem. Kanclerz zwr贸ci艂a si臋 do wiceadmira艂 i nakaza艂a jej niezw艂oczne poinformowanie kr贸la Makewpy o braku mo偶liwo艣ci spotkania i o jak najszybsze rozpocz臋cie kursu na Naboo, aby uratowa膰 relacje z innymi 艣wiatami, zanim Lanever Villecham zaprzepa艣ci艂by je do ko艅ca.[10]

Niebawem Grewpsha razem z wiceadmira艂 Holdo znalaz艂a si臋 nad orbit膮 Naboo. W mi臋dzyczasie Lanever Villecham jednak zd膮偶y艂 ju偶 by艂 og艂uszy膰 kr贸low膮 Hallin臋, chc膮c zrealizowa膰 sw贸j plan, dodatkowo pozbywaj膮c si臋 padm z Elitarnego oddzia艂u i pozostawiaj膮c barmana Dextera Jettstera w dziurze pomi臋dzy elewacjami kr膮偶ownika wbudowanego w pa艂ac w Theed. Kanclerz wys艂a艂a na planet臋 wiceadmira艂 Holdo, kt贸ra swoim transportowcem odeskortowa艂a Lanevera Villechama, Bena Solo oraz Luke'a Skywalkera i R2-D2, kt贸rzy pojawili si臋 w mi臋dzyczasie, a tak偶e og艂uszon膮 Hallin臋 na pok艂ad Skawy.[11]

Biesiada na Skawie Edytuj

Zawiod艂am jako kanclerz. Naboo nadal pozostaje pod okupacj膮 Mniejszo艣ci Galaktycznej, a my nic z tym nie mo偶emy zrobi膰. W zasadzie nie powinnam by艂a posy艂a膰 pana na tak膮 misj臋. Chyba nadszed艂 czas na dymisj臋鈥 Grewpsha dr臋czona wyrzutami sumienia.[11]

Grewpsha

Grewpsha w 22 ABY.

Na pok艂adzie osobistego kr膮偶ownika kanclerz wkr贸tce odby艂a si臋 impreza stanowi膮ca zwie艅czenie misji na Naboo. W czasie, gdy inni balowali, popijaj膮c trunki alkoholowe, Grewpsh臋 zacz臋艂y dr臋czy膰 wyrzuty sumienia. Kobieta usiad艂a wi臋c z boku i podpar艂a swoje policzki obiema r臋kami. Zauwa偶y艂 to Lanever Villecham, kt贸ry w efekcie przysiad艂 si臋 do niej, trzymaj膮c w r臋ku kieliszek nape艂niony czerwonym winem. Tarsunt przyzna艂, 偶e przygoda na planecie bardzo mu si臋 spodoba艂a, po czym zapyta艂 kanclerz, dlaczego ta si臋 smuci, zwracaj膮c si臋 do niej 鈥瀌ziewico鈥, jak to mia艂 w zwyczaju. Kobieta powiedzia艂a wtedy, 偶e w swoim w艂asnym mniemaniu zawiod艂a jako kanclerz, gdy偶 Mniejszo艣膰 Galaktyczna nadal sprawowa艂a kontrol臋 nad Naboo, a Nowa Republika nie mog艂a zrobi膰 w tej sprawie nic wi臋cej. Po chwili polityk wyrazi艂a przekonanie, 偶e nigdy nie powinna by艂a wysy艂a膰 Villechama na misj臋 tego rodzaju. Kiedy wspomnia艂a, 偶e chyba nadszed艂 czas na dymisj臋, Komisarz do Spraw Wewn臋trznych zrozumia艂 to tak, jakoby chodzi艂o o sam膮 kanclerz. W rzeczywisto艣ci Grewpsha mia艂a na my艣li jego samego. Wobec tego m臋偶czyzna po艂o偶y艂 swoj膮 lew膮 d艂o艅 na plecach kobiety, obiecuj膮c wparcie. Ten gest podni贸s艂 kanclerz na duchu; polityk niebawem spojrza艂a na Tarsunta i przyzna艂a, 偶e ona sama r贸wnie偶 nie lubi zwalnia膰 wsp贸艂pracownik贸w, przez co Villecham zrozumia艂, 偶e od pocz膮tku mia艂a na my艣li jego.[11]

Wojna neimoidia艅ska Edytuj

Play-button Zobacz te偶: Wojna neimoidia艅ska

Pr贸ba zwolnienia Lanevera Villechama Edytuj

Kiedy to jaki艣 fruwaj膮cy robak jest, a nie polityk z krwi i ko艣ci! Rasistowski komentarz Villechama o Makewpie.[4]

Kiedy rok zd膮偶y艂 si臋 zmieni膰 i nasta艂 22 ABY, Grewpsha razem z Jego Wysoko艣ci膮 Makewp膮, monarch膮 Toydarii, toczy艂a odwleczone wcze艣niej rozmowy u siebie w gabinecie w budynku Senatu na Hosnian Prime. Kobieta mianowa艂a go nast臋pc膮 Lanevera Villechama na stanowisku Komisarza do Spraw Wewn臋trznych, wi臋c w efekcie fruwaj膮cy m臋偶czyzna zrzek艂 si臋 tronu jeszcze w 21 ABY.[4]

Wtem, gdy kanclerz siedzia艂a przy swoim szklanym burku z za艂o偶onymi r臋kami, do pomieszczenia wszed艂 sam Lanever Villecham, kt贸ry zacz膮艂 przekonywa膰 j膮, aby go nie zwalnia艂a, gdy偶 bardzo wiele znaczy艂 dla Nowej Republiki. Ta odpar艂a jednak pokr贸tce, 偶e Jego Wysoko艣膰 Makewpa ma ju偶 zagwarantowane stanowisko, po czym wskaza艂a na fruwaj膮cego po jej prawej stronie Toydarianina. Lanever Villecham rzuci艂 wtedy argumentum ad personam, posuwaj膮c si臋 nawet do rasistowskich komentarzy w stron臋 dawnego monarchy, nazywaj膮c go robakiem. Parokrotnie uderzy艂 te偶 swoj膮 lask膮 w pod艂og臋. Znaj膮c nieugi臋to艣膰 swojego rozm贸wcy, Grewpsha nie skomentowa艂a ani te偶 nie skrytykowa艂a jego nagannego zachowania. Doda艂a tylko, 偶e ta zamiana by艂a planowana ju偶 od dawna i 偶e gdyby nie fakt niepowodzenia misji na Naboo, nast膮pi艂aby jeszcze wcze艣niej. Lanever Villecham da艂 wtedy zna膰 kanclerz, 偶e jest niezadowolony z jej decyzji, i chwyci艂 swoj膮 drewnian膮 lask臋 obur膮cz przed sob膮, opieraj膮c si臋 o ni膮 nast臋pnie.[4]

Chwil臋 p贸藕niej komisarz oskar偶y艂 Grewpsh臋 o to, 偶e rekrutowa艂a nowego komisarza za jego plecami, nazywaj膮c to zachowanie niczym innym jak nonsens. Kanclerz opar艂a wtedy swoje czo艂o o d艂onie, a nast臋pnie wsta艂a i podesz艂a do znajduj膮cej si臋 za biurkiem szyby. Jak zwykle skrzy偶owa艂a swoje r臋ce na plecach i odwr贸ci艂a si臋 ty艂em do Tarsunta, kt贸ry od razu zrobi艂 brzydk膮 min臋 w kierunku Makewpy. Poprosi艂 wtedy kobiet臋, by da艂a mu jeszcze jedn膮 szans臋, a wtedy, je偶eli mu j膮 da, wszystko odkr臋ci. Ta jednak by艂a nieugi臋ta i odwracaj膮c si臋 z powrotem do m臋偶czyzny, oznajmi艂a, 偶e nie ma ju偶 co odkr臋ca膰, gdy偶 Jego Wysoko艣膰 Makewpa po trzech latach rz膮dzenia zrzek艂 si臋 tronu tylko po to, by godnie go zast膮pi膰. Na koniec stwierdzi艂a, 偶e nie widzi mo偶liwo艣ci dania mu kolejnej szansy, odwo艂uj膮c si臋 do faktu, 偶e Mniejszo艣膰 Galaktyczna nadal sprawowa艂a w艂adz臋 nad Naboo. Wtem rozleg艂 si臋 niespodziewany strza艂, jak gdyby z blastera. W konsekwencji Grewpsha ponownie odwr贸ci艂a si臋, by spojrze膰 przez szyb臋, i jej oczom ukaza艂 si臋 dymi膮cy budynek, kt贸ry jeszcze niedawno stanowi艂 baz臋 basenu publicznego.[4]

Zobaczywszy min臋 kanclerz, Lanever Villecham stwierdzi艂, 偶e co艣 musi by膰 na rzeczy, gdy偶 nie pami臋ta艂, kiedy ostatni raz Hosnian Prime zosta艂 zaatakowany. Grewpsha za艣 otworzy艂a oczy szerzej ni偶 zwykle i stwierdzi艂a, 偶e zaiste, aby nast臋pnie po us艂yszeniu drugiego stra艂u si臋gn膮膰 po sw贸j komunikator, kt贸ry mia艂a przyczepiony do lewej strony pasa, i przywo艂a膰 wiceadmira艂 Holdo. Kiedy jednak zwr贸ci艂a si臋 do niej stopniem admira艂a, komisarz poprawi艂 j膮. Ta jednak, ignoruj膮c uwagi Tarsunta, poprosi艂a r贸偶owow艂os膮 oficer o poinformowanie Rady Militarnej o ataku na miasto i o przeprowadzenie ewakuacji senator贸w. Kiedy miasto zosta艂o ostrzelane ju偶 cztery razy, nasta艂 pi膮ty raz, tym razem skierowany w gabinet kanclerz. Kanclerz w ostatniej chwili zauwa偶y艂a nakierowan膮 w jej stron臋 luf臋 wielkiego, neimoidia艅skiego kr膮偶ownika. Nie zd膮偶y艂a nic powiedzie膰, leczy 偶ycie uratowa艂 jej Lanever Villecham, kt贸ry gdy lufa wypali艂a, odepchn膮艂 j膮 na wystarczaj膮c膮 odleg艂o艣膰. Kobieta ockn臋艂a si臋 po chwili i zobaczy艂a komisarza po swojej lewej stronie; oboje mieli osmolone twarze. Kiedy kanclerz zorientowa艂a si臋, 偶e kr贸l Makewpa nie prze偶y艂 ataku, powiedzia艂a Villechamowi, 偶e cofa wszystko, co powiedzia艂a wcze艣niej, i 偶e ostatecznie uwa偶a, 偶e jest on bardzo po偶yteczny.[4]

Ucieczka z Hosnian Prime Edytuj

Panie komisarzu, cofam wszystko, co o panu m贸wi艂am. Jest pan bardzo u偶yteczny. Grewpsha po uratowaniu przez Villechama.[4]

Makewpa

Makewpa.

W mi臋dzyczasie z neimodia艅skiego kr膮偶ownika zacz臋艂y wylatywa膰 tak zwane droidy-s臋py, kt贸re strzela艂y do wszystkiego, co si臋 rusza艂o, i do wszystkiego, co si臋 nie rusza艂o. Nie umkn臋艂o to uwadze Bena Solo, kt贸ry wybieg艂 ju偶 ze swojego mieszkania. Kiedy padawan si臋gn膮艂 po komunikator, skontaktowa艂 si臋 z wiceadmira艂 Amilyn Holdo, prosz膮c o jak najszybsz膮 ewakuacj臋 komisarza Villechama i kanclerz Grewpshy. Ta oznajmi艂a, 偶e w istocie ju偶 tam leci, znajduj膮c si臋 na pok艂adzie Skawy, jednak w膮tpi, czy uda jej si臋 podlecie膰 tak blisko Senatu. W konsekwencji Ben skontaktowa艂 si臋 z Lando Calrissianem. M臋偶czyzna przylecia艂 po padawana Wr贸blem Millennium, a kiedy wyl膮dowali na l膮dowisku awaryjnym, zastali Grewpsz臋 i Villechama podpieraj膮cego si臋 lask膮 wychodz膮cych z budynku w towarzystwie stra偶y. Wszyscy pospiesznie u艣cisn臋li sobie r臋ce i wtedy Lanever Villecham zauwa偶y艂, 偶e idealnie uda艂o im si臋 zgra膰 w punkcie zbornym, czy mo偶e raczej punkcie zbrojnym; m臋偶czyzna zacz膮艂 艣mia膰 si臋 ze swojego w艂asnego 偶artu. Kiedy wszyscy si臋 za艂adowali, Ben Solo jak wbieg艂 do kokpitu, gdzie czeka艂 ju偶 Lando, i rozkaza艂 mu skontaktowa膰 si臋 z admira艂em Gialem Ackbarem i poinformowa膰 go, 偶eby wszyscy spotkali si臋 na okr臋cie Skawy. Wtenczas Grewpsha i Lanever Villecham przebywali w 艣wietlicy. Tarsunt, kiedy us艂ysza艂 s艂owo 鈥瀉dmira艂鈥, pomy艣la艂, 偶e chodzi o Holdo, dlatego te偶 krzykn膮艂, poprawiaj膮c m艂odego Jedi.[4]

W艂adza na uchod藕stwie Edytuj

Plan dzia艂ania Edytuj

Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e za atakiem na stolic臋 stoi Mniejszo艣膰 Galaktyczna. W dodatku liczebno艣膰 ich wojsk i floty uniemo偶liwia nam odbicie planety鈥 Grewpsha do przedstawicieli Senatu i Rady Militarnej na uchod藕stwie.[12]

Niebawem wszyscy znale藕li si臋 na pok艂adzie Skawy i zgromadzili wok贸艂 okr膮g艂ego sto艂u 艣wiec膮cego na niebiesko. Grewpsha stan臋艂a obok senator贸w, w tym senatora Thanlisa Depallo, i marsza艂ek Amilyn Holdo wraz z przedstawicielami Rady Militarnej, takimi jak admira艂owie Gial Ackbar i U.O. Statura, genera艂 Lando Calrissian i porucznik Phox. Wtedy do pomieszczenia przez gr贸d藕 wszed艂 podpieraj膮cy si臋 lask膮 Lanever Villecham i id膮cy zaraz obok niego Ben Solo. Grewpsha, trzymaj膮c r臋ce skrzy偶owane na plecach, przywita艂a wtedy komisarza i ucieszy艂a si臋, 偶e si臋 wstawi艂. Nast臋pnie oznajmi艂a, 偶e bez 偶adnej w膮tpliwo艣ci to Mniejszo艣膰 Galaktyczna stoi za atakiem na stolic臋. Zmartwi艂a si臋 tak偶e, 偶e liczebno艣膰 jej wojsk oraz floty uniemo偶liwia艂o im odbicie planety. Na te s艂owa komisarz Villecham popatrzy艂 na wiceadmira艂 Holdo k膮tem oka, robi膮c jej wyrzuty i po chwili sugeruj膮c, jakoby to by艂a jej wina. Kiedy r贸偶owow艂osa niewiasta wycofa艂a si臋 z dyskusji, spuszczaj膮c zawstydzona g艂ow臋, porucznik Phox stwierdzi艂, 偶e to nie istotne, kto zawini艂. Nast臋pnie doda艂, 偶e dysponuj膮c takimi si艂ami, Mniejszo艣膰 Galaktyczna b臋dzie terroryzowa膰 galaktyk臋 tak d艂ugo, jak jakiekolwiek planety b臋d膮 zwleka膰 z podporz膮dkowaniem si臋 jej. Wtedy do rozmowy do艂膮czy艂 Ben Solo. Siedemnastoletni ch艂opak zauwa偶y艂, 偶e w dodatku organizacj膮 w艂ada do艣膰 pot臋偶ny u偶ytkownik Mocy, maj膮c tu na my艣li Uahoo. Nast臋pnie ponownie odezwa艂 si臋 Villecham, kt贸ry na dodatek u偶y艂 niedyplomatycznego s艂ownictwa. Kanclerz zareagowa艂a, odsuwaj膮c si臋 nieznacznie do ty艂u, jednak nie w obliczu tak kryzysowej sytuacji nie skomentowa艂a jego zachowania, aby nie wszczyna膰 kolejnej awantury. Odpar艂a z kolei, 偶e Nowa Republika na uchod藕stwie dysponuje jedynie trzema kr膮偶ownikami, w艂膮czaj膮c w to sam膮 Skaw臋, oraz paroma V-wingami. Wspomnia艂a tak偶e o Wr贸blu Millennium, spogl膮daj膮c na Lando Calrissiana, jak gdyby chcia艂a si臋 upewni膰, 偶e m贸wi zgodnie ze stanem faktycznym. Nast臋pnie g艂os zabra艂 Phox. M臋偶czyzna zauwa偶y艂, 偶e Mniejszo艣膰 Galaktyczna posiada niszczyciel znacznie wi臋kszych rozmiar贸w, a w dodatku armi臋 s臋popodobnych droid贸w. Jego zdaniem Republika na uchod藕stwie nie mia艂a najmniejszych szans na pokonanie tej organizacji. Villecham przyzna艂 racj臋 Phoxowi, m贸wi膮c mu przez 鈥瀙an Phox鈥, i stwierdzi艂, 偶e przecie偶 nie wy艂膮cz膮 ca艂ej armii jednym przyciskiem. Po chwili zamys艂u jednak Ben Solo zasugerowa艂, 偶e jest to mo偶liwe. Tarsunt z kolei stanowczo trwa艂 przy stanowisku, 偶e nie jest to mo偶liwe, z tego powodu, i偶 nikt nie kontroluje ich pilotem. Wtedy Ben uni贸s艂 si臋 entuzjazmem, 偶e przecie偶 s膮 one kontrolowane z kr膮偶ownika wmontowanego w pa艂ac w Theed, odwo艂uj膮c si臋 do momentu, gdy mijali omawiany panel, uciekaj膮c przed Uahoo. Laneverowi Villechamowi nadal nic to nie m贸wi艂o. Dlatego te偶 m艂ody Jedi zwr贸ci艂 si臋 bezpo艣rednio do Grewpshy, m贸wi膮c, 偶e senator Villecham, genera艂 Calrissian i on sam decyduj膮 si臋 na te misj臋, aby po dezaktywacji panelu kontroli droid贸w za pomoc膮 pr膮du bezprzewodowego, kt贸rego wy艂膮czenie spowodowa艂oby permanentne zerwanie wi膮zki 艂膮cz膮cej maszyny z centrum[13]; po powrocie na Hosnian Prime mo偶liwe by艂o odbicie Senatu z pomoc膮 miejscowej policji. Kanclerz przewidzia艂a jego pomys艂 i doko艅czy艂a t臋 kwesti臋 razem z nim. Od razu zaaprobowa艂a plan i zakomunikowa艂a, 偶eby 鈥 jak tylko panel zostanie wy艂膮czony 鈥 dano jej zna膰, aby mog艂a wys艂a膰 ludzi z pomoc膮. Kobieta rozejrza艂a si臋 wtedy wok贸艂 sto艂u i powiedzia艂a 鈥濶iech Moc b臋dzie z nami鈥.[12]

W mi臋dzyczasie na Hosnian Prime Uahoo zamordowa艂 kr贸low膮 Hallin臋[6], a sam chwil臋 p贸藕niej zgin膮艂 z r膮k broni膮cego si臋 Luke'a Skywalkera[14]. Sam plan opracowany z udzia艂em Grewpshy polega艂 mi臋dzy innymi na tym, by Lanever Villecham i Ben Solo skontaktowali si臋 z kr膮偶ownikiem kanclerz w momencie, gdy uporaj膮 si臋 z panelem pr膮du bezprzewodowego i tym samym dezaktywuj膮 armi臋 droid贸w przeciwnika[13].

Bitwa przestrzenna Edytuj

Kanclerz Grewpsha, marsza艂ek Holdo, to by艂 zaszczyt s艂u偶y膰 z paniami. Pu艂kownik Phox chwil臋 przed swoim po艣wi臋ceniem.[15]

Ekipa dowodzona przez Lanevera Villechama z sukcesem upora艂a si臋 z powierzonym im zadaniem dezaktywacji panelu generuj膮cego elektryczn膮 wi膮zk臋 bezprzewodow膮. W mi臋dzyczasie jednak nad powierzchni膮 planety nadprzestrze艅 opu艣ci艂 neimoidia艅ski kr膮偶ownik, na pok艂adzie kt贸rego znale藕li si臋 admira艂 Prewt i wiceprzewodnicz膮cy Mniejszo艣ci Galaktycznej Upel Newtareg. Na rozkaz tego drugiego miano otworzy膰 ogie艅 w stron臋 nieu偶ytecznego ju偶 z powodu od艂膮czenia panelu miasta Theed, jednak za spraw膮 kryjomej interwencji tego pierwszego ostrzelano mniej zaludnion膮 Otoh Gung臋. Niemal偶e r贸wnocze艣nie ze zderzeniem si臋 wi膮zki z powierzchni膮 planety na miejscu wstawi艂 si臋 kr膮偶ownik Skawa, na mostku kt贸rego sta艂a Grewpsha, po jej lewej stronie 鈥 wiceadmira艂 Holdo, a po prawej 鈥 senator Thanlis Depallo. Grewpsha, trzymaj膮c oczy szeroko otwarte, przez chwil臋 nie spuszcza艂a wzroku z kataklizmu widzianego na dole. Po chwili jednak stanowczo, z r臋kami skrzy偶owanymi na plecach 鈥 jak to mia艂a w zwyczaju 鈥 wyda艂a ja艣nie wybrzmiewaj膮cy komunikat, zwracaj膮c si臋 do pu艂kownika Phoksa z rozkazem natychmiastowego rozpocz臋cia ataku. Kobieta argumentowa艂a to tym, i偶 nie mo偶na pozwoli膰, aby ten sam los co Otoh Gugng臋 czeka艂 tak偶e stolic臋 w Theed. Z pok艂adu swojego V-winga Phox potwierdzi艂 us艂yszenie komunikatu i po chwili razem z pi臋cioma innymi my艣liwcami opu艣ci艂 pok艂ad kr膮偶ownika, udaj膮c si臋 bezpo艣rednio w stron臋 Neimoidia艅skiego niszczyciela, kt贸ry otworzy艂 do nich ogie艅 z luf sterowanych przez oficer贸w, z racji braku aktywnych droid贸w-s臋p贸w z powodu uprzedniej dezaktywacji panelu.[15]

Niebawem jednak, gdy jasne sta艂o si臋, 偶e os艂ony kr膮偶ownika by艂y nie do przej艣cia zar贸wno przez my艣liwce 鈥 z kt贸rych pozosta艂 tylko ten dowodzony przez Phoksa 鈥 jak i sam膮 Skaw臋, Grewpsha zwr贸ci艂a si臋 do pu艂kownika poprzez komunikator. Powiedzia艂a mu, 偶eby wraca艂, gdy偶 i tak si臋 nie przedostanie z tej racji, i偶 stracili ju偶 wszystkich opr贸cz niego. Phox jednak mia艂 dalece inny plan. Spojrzal na luf臋 po raz kolejny wymierzon膮 w stron臋 planety i powiedzia艂, 偶e nie pozwoli na tyle ofiar w ludziach. Na s艂owa kanclerz, aby wraca艂, gdy偶 nic nie wsk贸ra, od艂膮czy艂 nawigacj臋, po czym 鈥 adresuj膮c swe s艂owa do kanclerz i stoj膮cej obok niej marsza艂ek Holdo 鈥 oznajmi艂, 偶e by艂 to dla niego zaszczyt s艂u偶y膰 z nimi. Wtedy pu艂kownik od艂膮czy艂 tak偶e i komunikator. Nakierowa艂 si臋 na luf臋, wy艂膮czy艂 nawigator i pocz膮艂 wyznacza膰 korytarz nadprzestrzenny. Ostatecznie zamkn膮艂 oczy, a po chwili jego niewielki my艣liwiec z pr臋dko艣ci膮 艣wiat艂a zderzy艂 si臋 z luf膮 kr膮偶ownika Mniejszo艣ci, ostatecznie kosztuj膮c go 偶ycie. Na mostku Skawy tymczasem Grewpsha zdj臋艂a r臋ce z plec贸w. Bezradnie popatrzy艂a na wybuch i towarzysz膮c膮 mu przez pierwsze sekundy cisz臋. Po chwili ponownie po艂o偶y艂a swe d艂onie na plecach i wyprostowa艂a si臋, nieznacznie u艣miechaj膮c. Obr贸ci艂a si臋 swoje prawo i zerkn臋艂a na wiceadmira艂 Holdo, aby pochwali膰 odwag臋 i oddanie rudow膮satego m臋偶czyzny. R贸偶owow艂osa kobieta przyzna艂a polityk racj臋, dodatkowo zwracaj膮c uwag臋 na 艣wietnie wykonany manewr, kt贸ry 鈥 jak wysz艂o na jaw niebawem 鈥 kosztowa艂 Mniejszo艣膰 Galaktyczn膮 jej ostatni okr臋t, na pok艂adzie kt贸rego zgin臋li i Prewt, i Newtareg.[15]

Konflikt z Najwy偶szym Porz膮dkiem i 艣mier膰 Edytuj

Villecham i Grewpsha

Grewpsha w艣r贸d senator贸w na chwil臋 przed 艣mierci膮.

Kiedy Grewpsha ust膮pi艂a z funkcji kanclerza i zaj臋艂a fotel senatora, w 32 ABY szefem Senatu Galaktycznego ponownie zosta艂 Lanever Villecham. Tarsunt trwoni艂 od konflikt贸w z Najwy偶szym Porz膮dkiem, z艂o偶onym ze szcz膮tk贸w upad艂ego przed laty Imperium Galaktycznego, a swoj膮 polityk臋 skupia艂 na wypracowywaniu dobrych stosunk贸w handlowych z pograniczem Trans-Hydia艅skim; uwa偶a艂, 偶e jakiekolwiek dzia艂ania skierowane w stron臋 organizacji powinno si臋 podj膮膰 dopiero w przypadku naruszenia zasad Ugody Galaktycznej. W opozycji do m臋偶czyzny opowiedzia艂a si臋 Leia Organa, kt贸ra ju偶 wcze艣niej stan臋艂a na czele organizacji militarnej znanej Ruchu Oporu, by z ukrycia kontrolowa膰 poczynania Najwy偶szego Porz膮dku.[16]

W 34 ABY na Hosnian Prime, planet臋 sto艂eczn膮 Nowej Republiki, przyby艂a wys艂ana przez Organ臋 Korr Sella, kt贸ra mia艂a dostarczy膰 Senatowi ostatecznego dowodu na wrogo艣膰 ze strony Najwy偶szego Porz膮dku, kt贸ry wykaza艂 j膮 poprzez napa艣膰 na osad臋 Tuanul[17]. Kiedy pu艂kownik prowadzi艂a rozmowy z udzia艂em samego kanclerza Villechama, a tak偶e senator贸w Grewpshy i Rawse Vartej, Najwy偶szy Porz膮dek 鈥 na polecenie genera艂a Armitage'a Huksa i za przyzwoleniem Naczelnego Wodza Snoke'a 鈥 postanowi艂 aktywowa膰 i tym samym ujawni膰 istnienie swojej nowej stacji bojowej, znanej jako Baza Starkiller. Po na艂adowanej emocjami przemowie Huksa za艂adowana energi膮 gwiezdn膮 czerwona wi膮zka wystrzelona ze stacji przemierzy艂a galaktyk臋, aby ostatecznie uderzy膰 w uk艂ad Hosnian i tym samym zako艅czy膰 istnienie Nowej Republiki. Chwil臋 przed 艣mierci膮 spowodowan膮 destrukcj膮 planety pi臋膰dziesi臋ciodwuletnia 贸wcze艣nie Grewpsha wysz艂a na balkon budynku Senatu razem z Villechamem, Sell膮, Vart膮 oraz innymi senatorami i w ostatnich chwilach 偶ycia zrozpaczona wpatrywa艂a si臋 w nadci膮gaj膮cy strumie艅 energii.[2]

Osobowo艣膰 Edytuj

Grewpsha by艂a osob膮 stanowcz膮 i opanowan膮. Potrafi艂a zachowa膰 powag臋 w sytuacjach, kt贸re tego wymaga艂y.[1] Budynek Senatu za艣 traktowa艂a jak sw贸j dom.[4]

Grewpsha bardzo przywi膮zywa艂a si臋 do ludzi. W efekcie ci臋偶ko jej by艂o zwalnia膰 swoich wsp贸艂pracownik贸w, jednak do ko艅ca stawia艂a dobro Nowej Republiki na pierwszym miejscu.[11]

Grewpsha by艂a osob膮 uduchowion膮 i cho膰 nie by艂a wra偶liwa na Moc, wierzy艂a w jej istnienie i dzia艂anie.[12]

Wygl膮d zewn臋trzny Edytuj

Grewpsha by艂a czarnow艂os膮 kobiet膮 o jasnej karnacji i sko艣nych, ciemnych oczach. Zar贸wno jako kanclerz, jak i senator zwyk艂a zak艂ada膰 fioletow膮 szat臋.[2] Dodatkowo mia艂a w zwyczaju krzy偶owa膰 swoje r臋ce na plecach[10], a po prawej cz臋艣ci pasa nosi艂a komunikator[4].

Poza 艣wiatem Gwiezdnych wojen Edytuj

Debiut i pojawienia Edytuj

Grewpsha zadebiutowa艂a w filmie Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy (J.J. Abrams, 2015). Jej nazwisko po raz pierwszy pad艂o w publikowanej w 2019 roku serii Ku ciemno艣ci, b臋d膮cej cz臋艣ci膮 uniwersum Twin Story. Fanart przedstawiaj膮cy kobiet臋 wzorowany by艂 na grafice prezentuj膮cej Arihnd臋 Pryce. Zmieniono jednak kolor jej oczu i ubrania oraz usuni臋to imperialne insygnia, a tak偶e dokonano nieznacznej korekty rys贸w twarzy.

Pochodzenie imienia Edytuj

W j臋zyku polskim imi臋 Grewpsha wymawia si臋 tak samo jak przymiotnik gruba w stopniu wy偶szym, z czego mo偶e wynika膰 komplikacja zwi膮zana z prawid艂ow膮 deklinacj膮 wyrazu.

Deklinacja
M. Grewpsha
D. Grewpshy
C. Grewpshy
B. Grewpsh臋
N. Grewpsh膮
Msc. Grewpshy
W. Grewpsho!

Pojawienia Edytuj

Przypisy

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 Ku ciemno艣ci: Epizod 02 鈥 Misja dyplomatyczna, cz臋艣膰 I
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy
  3. Aut ciemno艣ci: Epizod 21 鈥 Nowe pokolenie
  4. 4,00 4,01 4,02 4,03 4,04 4,05 4,06 4,07 4,08 4,09 4,10 Ku ciemno艣ci: Epizod 10 鈥 Punkt zbrojny
  5. Chancellor Villecham w Databanku
  6. 6,0 6,1 Ku ciemno艣ci: Epizod 12 鈥 Perswazja
  7. 7,0 7,1 Ku ciemno艣ci: Epizod 06 鈥 Korytarzami
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 Informacja w艂asna.
  9. Ku ciemno艣ci: Epizod 03 鈥 Misja dyplomatyczna, cz臋艣膰 II
  10. 10,0 10,1 10,2 Ku ciemno艣ci: Epizod 08 鈥 Wielka ucieczka, cz臋艣膰 I
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Ku ciemno艣ci: Epizod 09 鈥 Wielka ucieczka, cz臋艣膰 II
  12. 12,0 12,1 12,2 Ku ciemno艣ci: Epizod 11 鈥 Przebudzenie Jedi
  13. 13,0 13,1 Ku ciemno艣ci: Epizod 14 鈥 Bitwa przestrzenna, cz臋艣膰 I
  14. {{Op|Ku ciemno艣ci: Epizod 13 鈥 Skrzy偶owanie"
  15. 15,0 15,1 15,2 Ku ciemno艣ci: Epizod 15 鈥 Bitwa przestrzenna, cz臋艣膰 II
  16. Star Wars: Przebudzenie Mocy. S艂ownik ilustrowany
  17. Star Wars: Przebudzenie Mocy
Tre艣ci spo艂eczno艣ci s膮 dost臋pne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.