FANDOM

Autor: HickRatch
Kanon
kanon
Pol
Artykuł polecany na luty 2016

— Autor: HickRatch

Moratharplaneta położona w Światach Jądra, Sektorze Moratiańskim i Układzie Moratiańskim. Okrążała gwiazdę Moratia Prime wraz z trzynastoma innymi planetami.

Księżyce

  • Volkaanoos – wulkaniczny księżyc o średnicy 4000 kilometrów, będący istnym piekłem dla Moratian, którzy upodobali sobie krajobraz swojego ojczystego świata. Oddychać tam można było tylko maską ze względu na cienką atmosferę, która składa się z mieszaniny siarki, wodoru, tlenu i azotu. Były tam kolonie górnicze i niewiele poza tym.
  • Horstarion – podobny wielkością do Volkaanoosa księżyc, tylko bez żadnej atmosfery ani życia. Istniały tam małe górnicze kolonie.
  • NeoEros – mały księżyc o średnicy 100 kilometrów, będący najprawdopodobniej przechwyconą asteroidą.
  • NeoEkkrin – podobny wielkością do NeoErosa nieistniejący księżyc, który był tylko wielką skałą pełną platyny. Został zniszczony przez eksploatację istniejących na nim surowców szlachetnych.

Atmosfera

Atmosfera tej planety była dosyć gruba – oddychać można było bez problemu na wysokości 100 kilometrów. Skład atmosfery był niezwykle zbliżony do normy. Poniżej prezentujemy jej skład:

  • Azot – 78%
  • Tlen – 21%
  • Argon – 0,9%
  • Inne – 0,1%

Ta mieszanina pozwalała oddychać przedstawicielom większości ras w galaktyce. Odwiedzającym planetę Kel-Dorom albo Skakoanom zalecało się zabranie kombinezonu.

Klimat

Średnia temperatura tej planety wynosiła około 12°C, przez co świat był chłodniejszy od standardowej[note 1]. Na planecie można było spotkać wiele krajobrazów, takich jak wielkie oceany, pustynie lodowe, wysokie góry i chłodne lasy deszczowo-śniegowe[note 2]. Klimat podobny do ziemskiej strefy umiarkowanej występował na szerokościach geograficznych pomiędzy 30° a 40°[note 3].

Snowy-road-in-the-forest-14710-1920x1080

Lasy desczowo-śniegowe podczas zimniejszej pory roku.

Geografia

Morathar, podonie jak Alderaan, Chandrilla albo Korelia, był podzielony na oceany i kontynenty. Na planecie były cztery oceany:

  • Ocean Północnomoratiański
  • Ocean Zachodniomoratiański
  • Ocean Rzeczny
  • Ocean Południowowschodniomoratiański

A także pięć kontynentów:

  • Manxatt
  • Aman
  • Avalon
  • Cloveria
  • Polaris

Najwyższym szczytem górskim na planecie był Moratenberg o wysokości 13.789 m, zaś największym rowem oceanicznym był Moradeep, położony na oceanie rzecznym o głębokości 11 km.

Fauna

Databank tooka 01 169 4d3f90c4

Kot moratiański.

Większość tubylczej fauny stanowiły zwierzęta podobne do ziemskich ssaków i gadów. Poniżniej prezentujemy listę ważniejszych zwierząt pochodzących z Moratu bądź eksportowanych z innych światów:

  • Kot moratiański – podgatunek Tooki zamieszkujący głównie tereny zamieszkane. Niektóre osobniki dały się zaadoptować jako zwierzęta domowe.
  • Rathtar – ośmiornicopodobne bestie, często dodawane do kolekcji przez miłośników egzotycznych kreatur.
  • Creeper – mieszkające w lasach i aktywne głównie nocą zwierzę, które broniło się, wybuchając.
  • Ghast – latający stwór stwarzający zagrożenie swoimi ognistymi kulami emitowanymi z swojej paszczy.
  • Jiraak – mały gad zamieszkujący góry.
  • Dulfaark – zwierzę hodowlane eksportowane do innych światów.
  • Quark – mały ssak wodny, który służył jako pokarm dla kotów moratiańskich.
  • Nerf – zwierzę hodowlane importowane z Alderaanu.

Historia

Układ Moratiański uformował się około 4 miliardy lat temu.

Pierwszymi osadnikami na Moratharze byli niewolnicy rakatańscy, sprowadzeni około 30000 BBY z Coruscant.[note 4]. Przez 5 tysięcy lat się powoli, ale jednak rozmnażali. Budowali potężne świątynie i pod ich nadzorem rozwijał się ekosystem.

Przez następne tysiąclecia Bezkresne Imperium Rakatan powoli zaczęło się chylić ku upadkowi. Przedstawiciele tej rasy powoli zaczęli tracić wrażliwość na Moc, a co za tym idzie – dostęp do wielu zaawansowanych technologii. Ostatecznie niewolnicy na różnych planetach wszczęli bunt i doprowadzili do ruiny Rakatan. Nie obeszło się to jednak bez walki. Po zniszczeniu Imperium przedstawiciele różnych planet z Światów Jądra się spotkali ze sobą na konferencji w Coruscant[note 5]. Niestety, nie udało się utworzyć galaktycznego rządu przez militarne ambicje Cesarstwa Byssiańskiego i Republiki Tepasiańskiej oraz państwa Hosnian, które rozpoczęły w 10 AFRE[note 6] wielką wojnę z przedstawicielami reszty systemów, takich jak Coruscant, Duro, Korelia i Morathar. Naczelnym przywódcą Armii Aliantów antybyssiańskich został Moratianin Kandoros Altakan, który dał początek rodowi Altakanów, wielkiej rodziny wojskowych i polityków.

Po zwycięstwie w Wojnie o Jądro Morathar stał jednym z głównych światów Republiki Galaktycznej. Przez następne lata, dziesięciolecie, stulecia i millenia rozwijał się i Moratianie kolonizowali kolejne światy w galaktyce, takie jak Lothal, Akiva czy Garel.

W czasie wojen klonów na planecie urodził się Mantrellus Altakan – przyszły bohater Imperium, a także pierwszy i ostatni prezydent Sojuszu Północnego.

Rząd

Planetarny rząd był monarchią począwszy od wyzwolenia planety spod rakatańskich skrzydeł. Przez każde millenium planetą rządziła dynastia Moratsonów[note 7]. Tron był dziedziczny, a dziedziczył go pierworodny potomek płci męskiej. W 30 ABY królem był Magnus Bonus LXVIII.

Oprócz tego poszczególnymi departamentami zarządzali ministrowie. Zajmujowali się kulturą, ochroną środowiska, opieką medyczną i wojskiem.

Społeczeństwo i kultura

Większość mieszkańców Moratharu wyznawała religię politeistyczną znaną jako religia moratiańska.

Przypisy

Błąd rozszerzenia cite: Istnieje znacznik <ref> dla grupy o nazwie „note”, ale nie odnaleziono odpowiedniego znacznika <references group="note"/>