FANDOM

Kanon
kanon

— Autor: Henio z Tesco

Nygus był tytułem władcy ziemskiego z planety Arbys. Nygusami byli najczęściej członkowie znamienitych rodów arystokrackich, jednak można było nim także zostać dzięki wybitnym zasługom dla kraju. Z tego względu ilość osób posiadających tytuł nygusa była nieograniczona, jak również nie był on dziedziczny.

Historia Edytuj

Tytuł nygusa powołał w 64 ABY cesarz Bah Ek. Początkowo dzierżyli go dostojnicy z najważniejszych rodów, w tym:

Mieli oni powierzony fragment planety, który istniał pod ich zarządem jako jednostka administracyjna. W razie bezpotomnej śmierci cesarza wszyscy nygusi tworzyli radę regencyjną, której zadaniem było wybranie spośród nich nowego cesarza.

Charakter funkcji Edytuj

Początkowo nygusami byli wyłącznie mężczyźni, z czasem jednak tytuł ten mogły mieć kobiety. Pierwszą nyguską była Sha Keke. Ze względu na sposób zostawania nygusem możliwe było ustanowienie nieskończonej ich ilości. Wybór nowego nygusa przypadał cesarzowi. Po wprowadzeniu tego tytułu nygusem było się do śmierci, ale potem ustanowiono kadencję trwającą dziesięć lat dla ułatwienia zmiany liczby i samych nygusów. Mimo to dało się nim być przez więcej kadencji, ale więcej niż dwa razy udało się jedynie nielicznym. Z czasem sam cesarz przybrał tytuł nyguse negest.

Obowiązki nygusa Edytuj

Głównym zadaniem nygusa było dbać o powierzoną mu prowincję, później nazwaną nygusją. W okresie silnej władzy cesarskiej nygus nie miał zbyt wielkiej władzy, ale gdy ta słabła posiadał niemalże pełną kontrolę nad danym terenem.

Oprócz tego nygusi tworzyli radę regencyjną w okresie bezkrólewia i musieli wybrać spośród nich nowego władcę.

Poza światem Gwiezdnych wojen Edytuj

Nygus, bądź też negus był tytułem używanym przez królów etiopskich za czasów istnienia cesarstwa. Ostatnim z nich był koronowany w 1928 roku Hajle Selasje.[1]

Tytułu nygusa nie należy łączyć ani mylić z wyrażeniem określającym człowieka unikającego pracy, czyli lenia[2], a tym bardziej z pogardliwym określeniem osoby czarnoskórej (negro).

Przypisy