FANDOM

Autor: Mustafar29
Kanon
kanon
Edit Artykuł do rozwinięcia
Ten artykuł wymaga bardziej lub mniej gruntownej edycji przeprowadzonej w oparciu Ku ciemności: Epizod 13 – Skrzyżowanie.

Rawse Varta była członkinią Senatu Galaktycznego Nowej Republiki i Komisarzem do Spraw Społecznych oraz Komisarzem do Spraw Kulturalnych w biurze Grewpshy. W 22 ABY kobieta była więziona przez Mniejszość Galaktyczną, która opanowała planetę Hosnian Prime, i osobiście przesłuchiwana przez prezesa Uahoo. Zginęła w 34 ABY w wyniku zniszczenia układu Hosnian przez siły Najwyższego Porządku.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Rawse Varta przyszła na świat w ludzkiej rodzinie, by w pewnym momencie swojego życia wejść w świat polityki i służyć rządowi Nowej Republiki jako senator na Senat Galaktyczny. Kiedy Grewpsha obejmowała stanowiska kanclerza, Rawse Varta weszła w skład jej biura jako Komisarz do Spraw Społecznych[3] i Komisarz do Spraw Kulturalnych, czego zazdrościł jej Komisarz do Spraw Wewnętrznych Lanever Villecham[2]. Oprócz nich w rządzie znaleźli się także Bill Cashkeeper jako Komisarz do Spraw Gospodarczych[3], Geem Nasion jako Komisarz do Spraw Edukacji[3], Haw Rawba jako Komisarz do Spraw Opieki Medycznej[3] i Prav Nick jako Komisarz do Spraw Praworządności[3]. Varta jednak dostała do stanowisko jedynie po znajomości[4].

Innym razem Rawse Varta zakochała się w mężczyźnie, a po jakimś czasie wyszła za niego za mąż.[1]

Wojna neimoidiańska Edytuj

Play-button Zobacz też: Wojna neimoidiańska

W 22 ABY Mniejszość Galaktyczna pod przywództwem prezesa Uahoo, jednocześnie użytkownika ciemnej strony Mocy, i admirała Prewta najechała na Hosnian Prime i opanowała go, zmuszając najwyższe władze do ucieczki, jednak Rawse Varta wraz z kilkoma innymi politykami została na planecie i została przetrzymywana pod kluczem w budynku Senatu Galaktycznego.[4]

W czasie pobytu na Hosnian Prime Uahoo próbował rozwikłać tajemnicę obsydianowego pierścienia. Uznał wtedy, że osobą, która najlepiej będzie znała się na rzeczy, jest nie kto inny jak Komisarz do Spraw Kulturalnych. Mężczyzna rozkazał zatem przeniesienie Rawse Vartej to sali koronacyjnej i skucie jej niebieskimi wiązkami energetycznymi, tak by unosiła się nad specjalnym podestem. Pewnego dnia Tuskenin wszedł do pomieszczenia, trzymając ręce splecione na plecach i będąc lekko skrzywionym. W tym samym czasie Rawse Varta darła się wniebogłosy, wydając z siebie donośny, wysoki i irytujący dźwięk, otwierając przy tym usta dość szeroko, co sprawiało, ze użytkownik ciemnej strony Mocy lękał się, że mogą one pęknąć w kącikach.[4]

Kiedy rozsiadł się na tronie, przywitał się z Rawse Vartą, akcentując jej stanowisko Komisarza do Spraw Kulturalnych. Nie spojrzał na nią, kiedy zapytał, czy wie, po co jest mu potrzebna. Starsza kobieta nie przestawała się drzeć. Uahoo grało to na nerwach, jednak noszona przez niego tuskeńska maska z sukcesem przykrywała jego mimikę twarzy. Kontynuując, wyznał, że potrzebuje aktywować pewien artefakt; uznał też, że senator – ze względu na pełnioną przez siebie funkcję – z pewnością dojdzie do tego bez najmniejszego problemu. Mężczyzna z gracją zdjął z ręki złoty pierścień i zaczął zbliżać się do Rawse Vartej. Widząc to, kobieta na moment przestała krzyczeć, co Uahoo określił mianem progresu.[4]

Tuskenin zapytał kobietę, czy widzi pierścień. Ta, powstrzymując się od krzyku, kiwnęła głową pozytywnie. Uahoo z kolei powiedział, że to bardzo dobrze, i wytłumaczył jej, że to szczery obsydian, przez który przepływa Moc. Kobieta odezwała się wtedy i skomentowała wygląd artefaktu, stwierdzając, że w istocie wygląda on ładnie. Użytkownik Mocy odparł, że jest nie tyle ładny, co praktyczny, bowiem ten, kto go nosił, miał zyskiwać niesamowitą potęgę, jeżeli chodzi o umiejętności telekinetyczne, po czym założył pierścień i zaczął z powrotem iść w stronę tronu. Wpatrując się w obrączkę, stwierdził, że według legend ten, kto go aktywuje, miał nie zginąć. Kiedy nadal wpatrując się w pierścień, mężczyzna usiadł na tronie, powiedział do Rawse Vartej, że to dziwne, że nie komentuje. Użytkownik ciemnej strony spojrzał na kobietę, a gdy ta, nadal obracając się wokół własnej osi, znalazła się w pozycji frontowej do niego, znowu zaczęła krzyczeć. Odparł jednak, że jej triki na niego nie działają. Wtedy staruszka zamilkła i wyznała, że stanowisko otrzymała po znajomości, gdyż nikt na serio nie bierze urzędników do spraw kulturalnych. Uahoo określił to mianem nepotyzmu i jeszcze raz spoglądając na pierścień, sięgnął po komunikator, by skontaktować się z admirałem Prewtem i rozkazać mu przywiedzenie królowej Halliny.[4]

Krępy Neimoidianin przyprowadził ją niebawem do sali skutką w kajdanki, jednak nadal z koroną na głowie. Monarchini zdawała się smutna. Widząc to, Tuskenin zwrócił się do Rawse Vartej, zaznaczając wiek królowej i brak makijażu. Uznał, że pięćdziesięcioletnia kobieta zasiadająca na tronie to wstyd. Wyśmiał też brak służek, które zostały na Naboo. Po chwili Uahoo, nadal siedząc na tronie, wyciągnął jedną ze swoich dłoni przed siebie, dodatkowo przekrzywiając się nieznacznie, i używając Mocy, uniósł królową w powietrze, przerwał jej kajdany i zaczął ją dusić. Zdezorientowana, zrozpaczona kobieta próbowała powstrzymać narastające ciśnienie niczym sznur, jednak bez sukcesu. Kiedy użytkownik ciemnej strony nadal siedział na tronie, wraz ze swoją coraz bardziej zaciskającą się dłonią był nieco wygięty do przodu. Krzyknął wtedy w stronę Rawse Vartej, aby wyjawiła mu sekret, gdyż w przeciwnym razie on zabije Hallinę.[4]

Hallina tymczasem czuła się coraz gorzej i w pewnym momencie nie mogła już w ogóle wziąć powietrza. Przed oczami pojawiły jej się mroczki, a wraz z upływem czasu przestawała widzieć cokolwiek. Po chwili jednak Tuskenin puścił ją, w efekcie czego władczyni padła na ziemię i zaczęła dyszeć. Wtedy doszedł do niej śmiech użytkownika ciemnej strony Mocy. Ten jeszcze raz uniósł ją wtedy nieznacznie, a następnie postawił w pozycji klęczącej. Mężczyzna chwycił ją następnie za policzki i delikatnie je zdusił. Zwrócił się do niej, zdrabniając jej imię i nazywając ją „poczciwą królewną”, i zapytał ironicznie, jaką korzyść odniósłby, gdyby ją zabił. Hallina z kolei honorowo trwała w milczeniu, jednak w efekcie płaczu coraz więcej łez zaczęło napływać do jej oczu. Kiedy królowa wpatrywała się w swego oprawcę, ten powiedział jej, żeby się nie martwiła, gdyż jej nie zabije. Po chwili jednak przyznał, że w rzeczywistości żartował, i zapalił miecz świetlny Luke'a Skywalkera, który przejął na Naboo, momentalnie zadając kobiecie śmiertelny cios na ukos tułowia. Jej ciało opadło na lewy bok kobiety, a w wyniku zderzenia z podłogą z jej głowy spadła korona.[4]

Zniszczenie układu Hosnian i śmierć Edytuj

W 34 ABY, kiedy kanclerzem Nowej Republiki od dwóch lat był Lanever Villecham, mężczyzna zdawał się bagatelizować istnienie Najwyższego Porządku, woląc skupić się na polepszeniu kontaktów handlowych z innymi światami. W tym celu dowodząca powołanym przeciwko Najwyższemu Porządkowi generał Leia Organa wysłała do niego na Hosnian Prime, ówczesną stolicę państwa, pułkownik Korr Sellę, która w zamierzeniu miała poinformować Senat o ostatecznym dowodzie na wrogość ze strony Najwyższego Porządku, który soje prawdziwe intencje miał ujawnić poprzez napaść na osadę Tuanul.[5] W czasie gdy toczyły się negocjacje z udziałem senatorów, w tym kanclerza Lanevera Villechama i byłej kanclerz Grewpshy, Najwyższy Porządek postanowił aktywować i swoją superbroń znaną jako Baza Starkiller. Na polecenie generała Armitage'a Huksa załadowana energią gwiezdną czerwona wiązka wystrzelona ze stacji przemierzyła galaktykę, aby ostatecznie uderzyć w układ Hosnian i tym samym zakończyć istnienie Nowej Republiki. Chwilę przed śmiercią spowodowaną destrukcją planety zrozpaczona i przerażona Rawse Varta nieuprzejmie przepchnęła się przez tłum, aby następnie, nadal krzycząc nieustannie z szeroko rozwartymi ustami, wpatrywać się w strumień energii zmierzający ku planecie. Jej mąż z kolei, który stał niedaleko, objął jej dłonie, by dalej drzeć się razem z nią.[1]

Osobowość Edytuj

Rawse Varta była kobietą niezwykle wrażliwą społecznie. Nie cechowały ją jednak dobre maniery, w efekcie senator zdarzało się przepychać w tłumie, byleby dotrzeć tam, gdzie zamierzała. Powszechnie uważano, że polityk patrzyła na innych z góry, a czasem zachowywała się nawet władczo oraz lubiła się rządzić, zawsze chcąc być na pierwszym miejscu. Miała donośny głos, a gdy krzyczała, otwierała swoje usta niezmiernie szeroko.[1]

Poza światem Gwiezdnych wojen Edytuj

Postać Rawse Varty zadebiutowała w filmie Gwiezdne wojny: Epizod VII Przebudzenie Mocy (2015) w reżyserii J.J. Abramsa. Szerszych informacji na temat jej persony, a także jej nazwisko dostarczyła publikowana w 2019 roku przez Mustafara29 seria Ku ciemności, wchodząca w skład tzw. Twin Story.

Imię i nazwisko „Rawse Varta” w języku polskim wymawia się identycznie względem przymiotnika rodzaju żeńskiego „rozwarta”, co ma związek z rozwartymi ustami kobiety. W związku z niepolskim brzmieniem nazwiska kobiety możliwe są dwa warianty jego deklinacji.

Deklinacja
M. Rawse Varta Rawse Varta
D. Rawse Varty Rawse Vartej
C. Rawse Varcie Rawse Vartej
B. Rawse Vartę Rawse Vartą
N. Rawse Vartą Rawse Vartą
Msc. Rawse Varcie Rawse Vartej
W. Rawse Varto! Rawse Varta!

Pojawienia Edytuj

Przypisy