FANDOM

Real
Świat rzeczywisty
4th

Fani obchodzący Star Wars Day.

Star Wars Day, zwany również dniem Gwiezdnych wojen, to święto fanów Gwiezdnych wojen obchodzone co roku 4 maja, a od 2014 uważane za oficjalne przez Lucasfilm Ltd.

Historia Edytuj

Data 4 maja została wybrana ze względu na podobne brzmienie wyrażeń May the Force be with you (Niech Moc będzie z Tobą) i May the 4th be with you (Czwarty maja będzie z Tobą). Po raz pierwszy zwrotu tego użył Alan Arnold już w 1979 roku, chcąc pogratulować Margaret Thatcher, która po wygranych wyborach została pierwszą kobietą na stanowisku premiera Wielkiej Brytanii.[1]

Maj jest ważnym symbolem Gwiezdnym wojen, ponieważ wszystkie epizody oryginalnej trylogii i trylogii preqeli miały swoją premierę właśnie w tym miesiącu. Tradycja ta uległa zmianie w raz z wejściem do kin epizodu siódmego, Przebudzenia Mocy, który miał swoją premierę 18 grudnia 2015 roku.[1]

Chociaż początkowo dzień Gwiezdnych wojen był obchodzony jedynie przez fanów sagi, kiedy w 2014 roku Lucasfilm został wykupiony Walt Disney Pictures, nowa spółka zdecydowała się uznać dzień za oficjalny i co roku obchodzić go na antenie młodzieżowej stacji telewizyjnej Disney XD. 4 maja 2014 roku w Stanach Zjednoczonych wyemitowano czwarty odcinek serialu LEGO Star Wars: Kroniki Yody, Ucieczkę ze świątyni Jedi, a w następnych latach także nowe odcinki Rebeliantów i Przygód Freemakerów.[1]

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy