FANDOM

Kanon
kanon
Joke
Twórczość humorystyczna

Yoda był potężnym użytkownikiem Mocy urodzonym w 896 roku BBY przez jego matkę i żyjącym w schyłkowym okresie istnienia Republiki. Jego charakterystycznymi cechami były odstające zielone uszy, zielona skóra i wzrost nie przekraczający metra. Yoda był Wielkim Mistrzem Jedi oraz przywódcą ich rady, co sprawiało, że każdy w zakonie miał do niego wielki szacunek i poważanie. Również ze względu na swoją rozległą wiedzę postrzegany był przez wielu jako mentor i osoba godna swojego tytułu.

Podobnie jak wielu przedstawicieli jego rasy, Yoda urodził się na bardzo odległej od jądra planecie Yoddo Prime. Dzieciństwo było dla niego cudownym okresem, gdzie chętnie poznawał otaczający go, różnorodny świat. Szczególnie pasjonował się astronomią i marzył o zwiedzeniu Galaktyki. Ojciec zawsze mu powtarzał:

Zawsze podążaj za marzeniami, a zajdziesz. Nie ważne czy do banku czy do klubu ze striptizem. Ważne, że zajdziesz. Tak mówił.
Yoda go jednak nigdy nie słuchał, podobnie zresztą jak nauczyciela gramatyki i przez to wykształcił swój charakterystyczny szyk słów w zdaniu.

Jak na każde dziecko urodzone na Yoddo Prime przystało i Yoda musiał w wieku dziesięciu lat odbyć podróż na planetę Grendaar w celu wzięcia udziału w ceremonii przyłączania do wspólnoty. Podczas lotu statek z nim i kilkoma innymi młodymi przedstawicielami jego rasy zostało zaatakowanych przez piratów kakaowego nadzienia, grupę przestępczą działającą w rejonie znanym jako Kakaowe Nadzienie. Yoda jako jedyny przeżył atak i został pochwycony jako niewolnik. Podczas transportu na Zygerrię statek z nim uległ samozniszczeniu, a Yoda opadł w szczelnym korytarzu na nieznaną bagnistą planetę.

Wraz z Yodą spadł pochwycony człowiek. Próbując odszukać statku, którym mogliby się wydostać napotkali silnego użytkownika Mocy N'Katę Del Gormo. Odkrył on w Yodzie niezmierne pokłady midichlorianów i wziął go na szkolenie. Ludzki towarzysz Yody niestety nie miał takiego szczęścia i niedługo potem został zjedzony przez mynocka.

Yoda znał już podstawy posługiwania się Mocą. Jego ostatecznym testem było wydostanie się z planety. Stworzył on prowizoryczny statek, z którego pomocą wydostał się poza atmosferę. Przed tym wziął jednak nasiona drzewa rosnącego na tamtej planecie. Wyruszając pożegnał się ze swym mistrzem i z użyciem Mocy pognał w świat. Znaleziony został przez republikańską eskortę lecącą na Coruscant i zabrany tam razem z nimi. Zauważyli go wtedy Jedi i odkryli u niego zdolności w posługiwaniu się Mocą. Mimo bycia za starym na szkolenie oddali go w opiece mistrzowi Pumowi, którego padawanem został.

Yoda zasłynął z bycia pilnym uczniem oraz z faktu, że znakomicie przyswajał wiedzę. Po ukończeniu nauki u boku Puma sam zaczął szkolić nowych adeptów. Oprócz tego uczestniczył w wielu misjach pacyfikacyjnych i w rozmowach pokojowych na setkach światów. Po upływie stu lat kolejne pokolenia Jedi widziały w nim bardzo mądrą istotę a długo będący już mistrzem Yoda doczekał się wreszcie awansu na Wielkiego Mistrza. Pierwszy raz zasiadł w Radzie mając nieco ponad sto dwa lata.

Lata mijały aż w końcu w 32 BBY Yoda spotkał pierwszy raz Anakina Skywalkera. W przeciwieństwie do Mace'a Windu Yoda był większym zwolennikiem przyjęcia chłopca do zakonu, gdyż sam był w podobnej sytuacji. Wyczuwał jednak zagrożenie, gdyż w przeciwieństwie do niego, Ani nigdy nie był szkolony. Koniec końców, po śmierci Qui-Gon Jinna Anakin został padawanem Obi-Wana Kenobiego.

Yoda przewodził klonom Wielkiej Armii Republiki przez całą wojnę, a także był świadkiem i jednym z niewielu Jedi, którzy przetrwali czystkę. Próbował zabić imperatora Palpatine'a, a gdy mu się to nie udało zmienił miejsce zamieszkania na Dagobah. Zmarł 4 ABY z przyczyn naturalnych i zdołał przed tym wyszkolić Luke'a Skywalkera.